chidazin

chidazin

chidazin

chidazin

عکاسی

عکاسی یکی از لذت بخش ترین شاخه های هنر است. کسانی که اهل تفریح و ثبت کردن لحظه ها و حتی زیبایی های موجود در اطراف خود هستند معمولا انسان های خوش ذوق و سلیقه هستند.
در وهله ی اول برای گرفتن عکسی خوب باید با مفاهیم عکاسی یا  تکنیکهای عکاسی که شامل فاصله کانونی، دیافراگم، عمق میدان، نسبت های ابعادی، تراز سفیدی، کادربندی و ... آشنا شویم .

خلاقیت یک بخش جدانشدنی در هنر عکاسی است. هرچقدر ذوق بیشتری در این زمینه داشته باشید میتوانید عکسهای خلاقانه بیشتری بگیرید و بیشترین تأثیر را در مخاطب خود بگذارید.
مثلا عکس هایی زیبا از کودکان خلق کنیم و یا در هر شرایطی این خلاقیت را داشته باشیم. مثلا عکاسی به صورت شگفت انگیز یک نوع خلاقیت در عکاسی است.

گاهی برای خارق العاده ساختن عکس هایی که گرفتیم لازم است با نرم افزارهای ویرایش عکس مانند فتوشاپ آشنا باشیم که بتوانیم عکسهای فرا واقعیت بسازیم که بسیار جالب و دیدنی است.

یکی از شاخه های جذاب عکاسی میتواند عکاسی از طبیعت باشد ما با ثبت کردن طبیعتی که در آن زندگی میکنیم یا حتی به طبیعت هایی که سفر میکنیم در واقع حس زیبای آن طبیعت را همیشه با خود خواهیم داشت.

گاهی برای تنوع و خاص شدن برخی از عکس ها ما عکاسی سیاه و سفید انجام میدهیم که زیبایی منحصر به فرد خود را دارد عکاسی سیاه و سفید همانطور که گفته شد یکی از زیبا ترین شاخه های عکاسی است. این عکس ها ترکیبی از طیف سیاه و سفید هستند که در زیر آن ها سایه های خاکستری ایجاد می شود. عکاسی سیاه و سفید شاخه ای از عکاسی است که در آن، عنصر رنگ وجود ندارد و می توان از آن برای ایجاد فضاهای رمانتیک و رمزآلودی که از عهده عکاسی رنگی خارج است استفاده کرد. این نوع عکاسی با بهره گیری از سایه های قوی و طیف های خشن، سوژه را برجسته می کند و انتقال حس و مفهوم عکس را بهتر می کند

 



عکاسی از گل

عکاسی از گل

این نکات به شما کمک می کند تا تصاویری زنده و زیبا از گل ها ثبت کنید. شما برای عکاسی از گل ها و شکوفه ها نیاز به لنز ماکرو یا لنز تله و یا فیلتر های کلوز آپ دارید تا بتوانید کاملا به موضوع نزدیک شوید اما اگر این وسایل را در دست ندارید و یا می خواهید از دوربین تلفن همراه برای عکاسی استفاده کنید می توانید از یک ذره بین و عدسی محدب نیز استفاده کنید. عدسی را جلوی لنز دوربینتان بگیرید و عکاسی کنید. با تجربه می توانید میزان فاصله خود را با موضوع بدست بیاورید.

عکاسی با گل

1- عکاسی در روز ابری

ممکن است در روزهای بهار ابرها آسمان را بپوشانند اما نگران نباشید عکاسی گل ها در یک روز ابری نیز ممکن است. در روز ابری نور محیط نرم و یکنواخت است و این به شما کمک می کند تا عکس هایی بدون سایه های تند بگیرید.

گل

2- با نور پس زمینه گل ها را درخشان کنید

زمانی که نور خورشید از روبروی شما با زاویه 45 درجه می تابد، شما گل ها و برگ ها را بسیار درخشان می بینید. بهترین زمان برای عکاسی در چنین موقعیتی تقریبا چند ساعت پس از طلوع و یا قبل از غروب خورشید است.

گل

عکس گل زمینه سفید

عکس گل با پس زمینه سفید

3- ایجاد محافظ در مقابل باد

بزرگترین مزاحم به هنگام عکاسی از گل های بهاری وزش باد است. برای اینکه باد گل ها را حرکت ندهد و عکس ها محو نشود زمانی را که باد نمی وزد برای عکاسی انتخاب کنید ولی اگرمجبور شدید به هنگام وزش باد عکاسی کنید به کمک نگه داشتن یک تکه مقوا در کنار گل ها آنها را از تکان خوردن محافظت کنید. راه بهتر این است که گلدان را به فضایی سر پوشیده ببرید و آنجا عکاسی کنید. عکس زیر در اتاق گرفته شده و برای پس زمینه آن هم از یک تکه مقوای سفید استفاده شده است.

گل

4- به گل ها نزدیک شوید

همان طور که گفتیم وسایلی مانند لنز تله، لنز ماکرو و فیلتر های کلوز آپ به ما کمک می کند که به گل ها نزدیک ترشویم تا از نمای بسته بتوانیم از آنها عکس بگیریم. شما می توانید با کمک این ابزار و یا یک عدسی محدب که جلوی لنزتان قرار می دهید تا جایی که ممکن است به موضوع نزدیک شوید.

مثلث طلایی در عکاسی

نسبت طلایی در عکاسی

ترکیب بندی هر عکس باعث می شود که بیننده نسبت به آن واکنش منفی و یا مثبت نشان دهد اما در همه قواعد کادربندی بهتر است سادگی و تعادل در عکس را در نظر داشته باشیم. یکی از قوانین کادربندی که می توانیم با توجه به آن عکس های جالبی بگیریم قانون مثلث طلایی در عکاسی است.

کادر بندی کودکانه

کادربندی (11)به طور فرضی مستطیلی را در نظر بگیرید و خطی از قطر آن رسم کنید سپس از هر گوشه، خطی به این قطر متصل کنید به نحوی که دو مثلث قائم الزاویه ایجاد شود حالا با این الگوی ذهنی سعی کنید سوژه هایی را بیابید که بتوانید قانون مثلث طلایی را برای آن در نظر بگیرید.

-کادر بندی به انگلیسی

برای مثال این سوژه را در نظر بگیرید با جلو وعقب بردن دوربین سعی کنید آن چه را از منظره یاب می بینید با توجه به قانون گفته شده کارد بندی کنید.

قانون مثلثی در عکاسی

کادربندی (1)نتیجه نهایی عکس زیر خواهد شد که بیش ترین توجه بیننده را به موضوع جلب می کند. سعی کنید با تمرین و عکاسی به توجه به قانون مثلث طلایی، این قانون کادربندی را به خوبی فرا بگیرید.

تایم لپس

عکاسی تایم لپس چیست

بسیاری از وقایع در دنیا چنان آهسته اتفاق می افتند که با چشم معمولی نمی توان آن ها را پیگیری کرد مانند شکفتن گل ها ویا آب شدن برف ، جزر و مد و .... دنیای عکاسی دیجیتال این امکان را فراهم کرده است که بتوان از یک اتفاق در مدت زمان طولانی عکس های متعددی را بگیریم و همه را در عرض چند ثانیه مشاهده کنیم برای مثال دوربین را در مقابل یک غنچه گل بگذاریم و هر 30 ثانیه از آن عکس بگیریم بعد چند ساعت عکس های به دست آمده را که تعدادشان نیز زیاد است با نرم افزاری ویژه تبدیل به عکس متحرک کرده و همه این تغییرات را درعرض یک یا دودقیقه ببینیم. برای روشن تر شدن این مفهوم تصویری را که به شیوه تایم لپس از اولین لحظات زندگی زنبورها به وسیله عکاسی به نام آندوارما تهیه شده است ببنید.

-تایم لپس چیست

- تایم لپس یعنی چه

- تایم لپس چیست

- تایم لپس

-تایم لپس چیست؟

تقارن در عکاسی


تقارن در عکاسی

تقارن، چیزی است که صحنه را در توازن و هارمونی قرار می دهد و ترکیب بندی را برای چشم خوش آیندتر می سازد. تقارن، این المان مهم در ترکیب بندی، تصاویر شما را چشم نوازتر خواهد کرد. در این مطلب شاهد مجموعه ای از عکس خواهید بود که به طور جد متقارن هستند.

عکس های تقارن دار

عکس تقارن

تقارن در عکاسی (32)تقارن در عکاسی (31)تقارن در عکاسی (30)