chidazin

chidazin

chidazin

chidazin

حمام شیخ بهایی

حمام شیخ بهایی با راز عجیب خود، گرم شدن به وسیله یک شمع نشان دهنده نبوغ ایرانی و هنرمندی آن در طراحی، معماری و ساخت بنا ست که مدت ها ذهن جهانیان را به خود مشغول کرده بود.
شیخ بهایی از بزرگترین دانشمندان عصر صفوی در دوره شاه عباس است. او در فلسفه، منطق، نجوم و ریاضیات تبحر و صاحب نظر و اندیشه بود.
علاوه بر معماری حمام، ساخت ساعت آفتابی در حرم مطهر امام رضا (ع)، معماری مسجد امام اصفهان، مهندسی حصار نجف و... که زاییده ذهن خلاق و نبوغ ذاتی او بود برای ما به یادگار مانده است.
این حمام در شعاع 100 متری گنبد نظام الملک در جنوب مسجد عقیق اصفهان قرار دارد. از نظر معماری متعلق به دوره صفویه است و شرایط معماری آن دوره را رعایت کرده است.
در نقل هایی تاریخی هر کجا از ای حمام سخنی به میان آمده است با نام حمام اسرارآمیز از آن یاد شده است.
معماری داخلی حمام به این صورت بود: مکانی با سنگ مرمر برای ماساژ بدن، غرفه هایی برای استراحت و صرف غذاها و نوشیدنی هایی که در حمام های عمومی آن زمان رایج بود.

این حمام دو معمای رازگونه دارد که تا به امروز به صورت صد در صد حل و کشف نشده اند.

معمای اول، روشن بودن همیشگی شمعی به عنوان تنها منبع گرمایی حمام است.
معمای دوم، گرم شدن مخزن بزرگ حمام با همان یک عدد شمع.
نظر دیگری که، عنوان گردیده است وجود عصارخانه ای (محلی است که از دانه های روغنی، روغن تهیه می کنند) در نزدیکی مسجد است که از این عصارخانه روغن خاصی به مخزن گرمایی حمام راه پیدا می کرد.
حدس دیگر که راجع به روشن بودن همیشگی شمع زده می شود این که سیستم لوله کشی سفالی زیرزمینی در بین آبریزگاه مسجد جامع و این حمام وجود داشته است که به روش مکش گازهای متان و اکسیدهای گوگردی را به خزانه حمام می رسانده است و با محاسبات دقیق شیخ بهایی و طراحی منحصر به فرد خزینه این گازها به عنوان منبع گرما در مشعل خزینه می سوخته است.
در حین مرمت این حمام لوله های سفالی و چاه هایی کشف شد که نظریه بالا را تایید می کند. بنابراین آب همیشه گرم این محل با سیستم "دم و گاز" یعنی به کمک گاز متان فاضلاب مسجد جامع و چیکیدن روغن عصارخانه شیخ بهایی تامین می شد.
امروزه علم بازیافت فاضلاب و تولید انرژی از آن در کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیار رایج است اما متاسفانه در ایران کاربردی ندارد.
راز دوم با کشف یک مخترع از مشهد تا حدودی مشخص شد.

قایقی خواهم ساخت

قایقی خواهم ساخت خواهم انداخت به آب دور خواهم شد از این خاک غریب... آری...قایقی میسازم...چوب و لوازمش را هم دارم...فکر رفتن توی سر دارم. می خواهم از اینجا بروم. برای همیشه. اصراری ندارم که کمکم کنی یا همراهم باشی. برو...تنهایم بگذار... می خواهم تنها باشم. تنهای تنها. مثل اینکه تنهایی بهتر از جفت بودن است...زین پس میخواهم با خلوت خودم جفت شوم. میخواهم به جای تو خدایم نازم را بکشد. قایقم را که ساختم، توی آب نمی اندازم! آتشش میزنم تا با دودش خدا را متوجه خودم کنم. سپس سوار قایقم میشوم، تا هیزمی شوم برای سرخ تر شدن شعله هایش...تا شعله های آتش به روحم بال پرواز بدهد.بال پرواز به سمت هرچه بی نهایت است. میدانم، پیش خدا هم که بروم، جز آتش نصیبم نمیشود.اما هر چه باشد از این کره ی خاکی کدر بهتر است.هر چه باشد آنجا در آتش خودت میسوزی و میسازی و میریزی وکسی کاری به کارت ندارد،نمی گویند چرا زبانه های آتش تو رنگ عجیبی دارد.آنجا هیچکس با من کاری ندارد.من هم اینجا کاری ندارم.میخواهم بروم.جایی که تهی ست از هر چه آدم... خدایا دستم را بگیر و مرا ببر پیش خودت! آثار"زمین هم عاشق شده!" زمین را نگاه کن...جامه ی نارنجی به تن کرده...قلبش مثل آهن گداخته سرخ شده!چهره در هم کشیده...اگر کمی ناملایم با او سخن بگویی،رنجیده خاطر میشود و شروع میکند به اشک ریختن و فریاد زدن... عاشق است دیگر...هر کس عاشق شود روزگارش همین است.تا دهان باز میکنی تا کلامی با او سخن بگویی برافروخته میشود و می غرد! عاشق شدن خودمان را به یاد داری؟!تو آرام و قرار نداشتی...همیشه ابروهایت بهم گره خورده بود و چشمانت نیمه باز بود وقتی که رنجور میشدی!چشمان من هم که همیشه ی خدا تر بود!تا ناراحت میشدم صدایم می لرزید و اشکهایم جاری میشد.تو اشکهایم را پاک میکردی و میگفتی از چشمانت مروارید می بارد و مانند صیاد کار کشته ای با حوصله اشکهایم را صید میکردی و به قول خودت گنجینه ای می ساختی از مروارید های احساس یک عاشق! من و تو توی این جاده ی باریک و طولانی،روزگار گذرانده ایم!عاشقی کرده ایم!پا روی قلب چروکیده و زخم خورده ی برگها گذاشته و دردهایشان را شنیده ایم!یادش بخیر وقتی پاییز فرش سرخ و دست بافش را روی زمین پهن کرده بود من و تو ساعتها توی این جاده ی باریک زیر باران،بدون چتر قدم زده ایم و خیس شده ایم...نگاه کن...زمین هم عاشق شده...درست مثل ما!!! 

جدول سودوکو

سودوکو بازی سرگرم کننده و  علمی است که چند سالی در کشور ما رواج یافته است اما اصل این بازی از کشور ژاپن به کشورهای دیگر راه یافته است. نام سودوکو برگرفته از یک جمله ژاپنی SUUJI WA DOKUSHIN NI KAGIRU  به معنای (عددها باید تنها باشند) است.

سودوکو  جدولی است که از ۹ ستون عمودی و ۹ ستون افقی تشکیل شده است. کل جدول هم خودش  به ۹ ستون کوچک تر تقسیم می‌شود. برای طرح  کردن وحل جدول سودوکو چند نکته باید در نظر گرفته شود:

1- در هر سطر جدول باید تمامی اعداد ۱ الی ۹ بدون تکرار قرار گیرد.

2- در هر ستون جدول باید تمامی اعداد ۱ الی ۹ بدون تکرار قرار گیرد.

3- در هر ناحیه جدول باید تمامی اعداد ۱ الی ۹ بدون تکرار قرار گیرد.

در این کتاب 500 جدول به ترتیب آسان تا بسیار پیچیده قرار دارد. در هر مرحله 100 جدول وجود دارد که شما می توانید به ترتیب از جدول های بسیار آسان شروع کنید تا بعد از مهارت لازم به مراحل سخت تر برسید اما اگر از  کسانی هستید که با این بازی آشنا هستند به راحتی می توانید به سراغ مرحله ای بروید که فکر می کنید برای شما مناسب تر است. در پایان هر بخش نیز پاسخ صحیح جدول ها آمده است.

رشته داروسازی



1) واحدهای درسی و طول دوره تحصیل
پس از قبولی برای ورود به این رشته، دانشجو می بایست طی یک دوره حداقل پنج سال و نیمه، 209 واحد درسی را بگذراند. به این صورت که بعد از گذراندن 180 واحد درسی، موظف به قبولی در آزمونی است که هر ساله به صورت کشوری برگزار می شود و پس از پذیرش در این آزمون، امکان فعالیت دانشجویان به عنوان جایگزین مسئول فنی در داروخانه ها، همزمان با ادامه تحصیل، وجود دارد.
در زیر عناوین واحدهای درسی ارائه شده در هر ترم، آمده است.

رشته داروسازی

یادگیری علم شیمی با واحد شیمی عمومی آغاز و در ترم های بعد، واحدهای شیمی آلی و شیمی تجزیه، دانشجو را برای آموختن علم شیمی داروئی، که از پایه های علم داروسازیست، آماده می کند.
هدف از تدریس دروس تشریح و بافت شناسی، فیزیولوژی، ایمونولوژی، انگل شناسی و میکروب شناسی نیز، ایجاد آمادگی ذهنی کافی برای درک بهتر دروس فارماکولوژی و دارودرمانی می باشد. 
از ابتدای سال سوم، یادگیری علوم فارماکولوژی، فارماسیوتیک و فارماکوگنوزی آغاز می شود.
علم فارماکولوژی به بررسی اثر داروها بر بدن و نحوه عملکرد آنها می پردازد. فارماسیوتیکس و فیزیکال فارماسی مربوط به نحوه ساخت داروها در صنعت، مواد جانبی به کار رفته در اشکال مختلف داروها و علت کاربرد هر یک از آنها است. علم فارماکوگنوزی نیز، آشنایی با خواص داروئی گیاهان است. این علوم هر یک به شکل جامع از سال سوم تا انتهای سال پنجم، تدریس می شوند.
از واحدهای درسی دیگر، آنالیز دستگاهی است که نحوه کار با دستگاه های شناسایی عناصر و مولکول ها و چگونگی تفسیر داده های حاصل از کاربرد این دستگاه ها را آموزش می دهد.
آمار زیستی، روش های مطالعات آماری و آزمون های آماری مختلف و نحوه اجرای آنها در نرم افزارهای مختلف را آموزش می دهد.
همانند سایر رشته ها، در رشته داروسازی هم واحد درسی زبان تخصصی، جهت ارتقای قدرت فهم متون تخصصی داروسازی و اخلاق حرفه ای برای یادگیری اصول کلی اخلاقی در این حرفه، ارائه می شود.
جمعیت و تنظیم خانواده جزء دروس عمومی است.
واحد مواد خوراکی و رژیم درمانی، جهت یادگیری کلیات مربوط به هرم غذایی و نیازهای تغذیه ای بیماران تدریس می شود.
فراورده های بیولوژیک، معرفی واکسن ها و پادتن هاست.
مدیریت، مدیریت خرید، فروش و واردات و صادرات فراورده های داروییست.
واژه شناسی، یادگیری معادل های انگلیسی اصطلاحات رایج در داروسازیست.
از ترم هفتم، آموزش دارودرمانی یا همان فارماکوتراپی آغاز می شود که این علم، همه اطلاعات مورد نیاز برای تجویز یک دارو؛ از جمله کاربرد دارو، زمان مصرف، عوارض جانبی، دوز لازم در هر بیماری، موارد منع مصرف و ... را در اختیار دانشجو قرار می دهد.
بیوتکنولوژی، از دروسی است که محتوای آن، بسیار به روز بوده و از روش های جدید برای ساخت داروها با استفاده از موجودات زنده و همچنین ساخت لوازم درمانی به کمک موجودات زنده، مطالبی را ارائه می دهد.
در ترم هشتم، آموزش شیمی داروئی آغاز می شود که بررسی نحوه اثر داروها بر بدن با توجه به ساختار شیمیایی آنهاست.
همچنین کارآموزی در عرصه داروخانه، از ترم هشتم آغاز می شود که در حقیقت، شروع ایستادن دانشجو پشت گیشه داروخانه جهت آموختن فنون لازم جهت کار به عنوان مسئول فنی داروخانه است.
سم شناسی(نظری و عملی) و کنترل مسمومیت، همانطور که از اسم آنها مشخص است، آشنایی با انواع سموم از جمله سموم شیمیایی و بیولوژیک به کار رفته در جنگ ها، سموم به کار رفته در کشاورزی و ... و نحوه درمان افراد مسموم است.
کشت سلولی نحوه کشت سلولهای زنده جهت انجام آزمایشات و تحقیقات پزشکی و کنترل میکروبی، روش های آزمایشگاهی کنترل مواد دارویی و غذایی از جهت آلودگی های میکروبی است.