chidazin

chidazin

chidazin

chidazin

عکاسی جنگ

عکاسی جنگ

792c4aa270a0b63696f2965f6cecd6f3

عکاسی هنری فراگیراست که خود را همچون پیچکی به همه زندگی بشر امروز پیچیده است ؛ اما این بار انسان ها هستند که به این هنر نیازدارند و بدون آن شاید زندگی امروز دچار آسیب بزرگی خواهد شد . از این جهت عکاسی چون درختی پرشاخه بر سر همه سایه افکنده است . عکاسی جنگ نیز یکی از پررونق ترین گونه های عکاسی است ؛ چون دنیای امروز ما پر از خشونت و درگیری است اما همه عکس های جنگی جاوید نمی مانند و حتی بسیاری از عکاسان جنگ نیز سالم به خانه هایشان برنمی گردند .

رابرت کاپا یکی از معروفترین عکاسان جنگی بود که از بسیاری جنگ های آغاز قرن بیستم عکاسی کرد شهرت او بیشتر به خاطر عکاسی ازجنگ های داخلی اسپانیا ، جنگ دوم جهانی و .... است.

او بسیاری از لحظات جنگ را جاودانه کرده و خشونت وزشتی این درگیری ها را به ما نشان داده است عکسهای زیر از مشهورترین عکس های اوست .

630026_OhIBa93q

ffe90026d3

رابرت کاپا در سال 1945 در سن 45 سالگی در یکی از همین جنگ ها کشته شد .

عکاسان جنگ ایران وعراق

در ایران نیز با تجاوز وحشیانه نیروهای عراقی به خاکمان همراه هزاران رزمنده ای که اسلحه به دست گرفتند و برای دفاع رفتند تعدادی نیز وظیفه عکاسی و ثبت این لحظات را برعهده گرفتند وحاصل کار آنان عکسهای تکان دهنده ای شد که امروز از آن جنگ باقی مانده است . مردم ایران وجهان با این عکس ها از واقعیتی که در جبهه ها می گذشت خبر دار می شدند ، یک عکس بیشتر از صدها نوشته و تحلیل ، واقعیت را نشان می داد .

از بین هزاران عکسی که از رورهای دفاع مقدس گرفته شدند ، عکس زیر بسیار مورد توجه قرار گرفت که اتفاقا موضوع آن نوجوانی رزمنده است .

444

عکاس این عکس آلفرد یعقوب زاده در یک خانواده نسبتا فرهنگی و از پدری ارمنی و مادری آشوری متولد شدو با وقایع انقلاب ایران در سال 57 تحصیل در رشته طراحی داخلی را رها کرد و وارد دنیای عکاسی شد. او 3 سال در گروه جنگ های نامنظم شهید دکتر چمران حضور داشت و برای رسانه های داخلی و خارجی عکاسی کرد. این عکس نیز در روزهای آغازین جنگ درسال 1359 ثبت شده است . وی 13سال در میان مبارزان فلسطینی علیه اسرائیل عکاسی کرده است. یعقوب زاده از بحران های داخلی سومالی، افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان، کوبا، هند، ترکیه، روسیه، عراق، چین، چچن، سری لانکا، آمریکا و … لحظات تاریخی را ثبت کرده است.

عکسهای زیر نمونه ای از عکسهای جنگ ایران وعراق است که به وسیله عکاسان مختلف گرفته شده و به موضوع نوجوانان رزمنده پرداخته است.

نویسنده :جمال

15

19

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.